Stillehavet 2018

Den 14. Februar startet turen over Stillehavet ombord på S/Y Mera av Porsgrunn.

Dette er tracking fra Garmin SE+ tracking enheten, tracking var satt til å logge posisjonen hver 4. time. Firkantene representerer meldinger send eller mottatt.

Fakta om overfartene :

Panama City to Santa Cruz, Galapagos :

Utseilt distanse : 1029 NM (1906 km)

Seilt tid : 173t 36m - 7 døgn 5 timer

Gjennomsnittsfart : 6,1 knop

Santa Cruz, Galapagos to Hiva Oa, Marquesas

Utseilt distanse : 3068 NM (5682 km)

Seilt tid : 431 timer og 50 minutter - ganske nøyaktig 18 døgn.

Gjennomsnittsfart : 7,1 knop

Totalt utseilt distanse inkludert seiling i Marquesas arkipelet : 4282 Nautiske mil (7930 km).

Totalt tid seilt : 688 timer 14 minutter - 28 dager og 16 timer.

Foreløpig har jeg ikke kommet lengre med oppsummering enn å lage et fotoalbum. Det finnes en Sailing Mera blogg også, men den ligger også litt etter skjema.

Tekst jeg skrev før avreise:

Så er det snart på tide å komme ut på havet igjen, seilasen med S/Y Seraphina of Chichester under ARC 2015 var en opplevelse. Nå er det Stillehavet som står of tur, jeg har

ikke seilt på Stillehavet før, så det gjenstår å krysse (ikke hele Stillehavet denne gangen, til det er Stillehavet for stort og tiden begrenset). Denne overfarten er marginalt kortere enn Afrika-Australia under Clipper 11-12. På den annen side er dette normalt koseseilas i varmen. Tidspunktene for slike overfarter må tilpasses vær og vind og i passaten er det jevn vind som følger årstidene.

Den 14. Februar starter turen over Stillehavet ombord på S/Y Mera av Porsgrunn (emneknagg: #SY-Mera på twitter). Dette er er Swan ("det känns rett ut at ha en Swan"), Seilmagasinet har en artikkel om båten og litt om eieren. Min venn Andreas har også en Swan, han er også ute på tur, kan følges på nett. I skrivende stund ligger han for anker i Karibia.

Jeg mønstrer på i Panama (Mera går gjennom Panamakanalen dagen før jeg ankommer) før vi seiler ut på Stillehavet. Passerer Galapagosøyene, der vi kanskje går i land, for så fortsette videre til Marquesas øyene der jeg mønstrer av og flyr hjem via Tahiti. Overfarten er om lag 7250 km eller like under 4000 nautiske mil. Normalt er et sted mellom 100 og 200 nautiske mil i døgnet, noe som betyr 20 til 40 døgns seilas. Dette strekket er det mest øde på en hel jordomseiling, det er ingen øyer av betydning mellom Galapagos og Marquesas øyene. Panama ligger like nord for ekvator mens Galapagos ligger på ekvator og Marquesas sør for. Dette er sydhavet og tropene. Dessuten er Marquesasøyene utenfor allfarvei: "The Marquesas Archipelago is one of the most remote island groups in the world. These distant volcanic islands are located farther away from a continental landmass than any other island in existence. They are so isolated they even have their own time zone." Videre vestover er det drøssevia av Polynesiske øyer og ingen overfarter av denne lengden. Ganske lenge er de nærmeste andre mennesker mannskapet på den internasjonale romstasjonen, Stillehavet er stort.

Gjennomsnittsværet er sol og medvind like aktenom tvers mellom Sørøst og Øst styrke 4, ca 11-16 knop. 24-26 grader vannet. Dette er passatvind som blåser i henhold til årstider og velger man riktig måned å seile over er man nesten garantert bra forhold. Det er forventet 0 dager med kuling på ruta i Februar og Mars. Med vinden inn om babord akter mer eller mindre hele tiden kan man seile dagevis på en hals. Det kan nok bli endel platt lens og betyr gjerne rulling (se video fra ARC-2015).

Vi blir etter planen 4 stykker ombord. Det er passe mange som gjør at vi kan sette opp en god vaktordning.

Det er begrenset hvor mye som kan sendes over satellitt så det begrenser seg til twitter/SMS type meldinger, men posisjonsoppdateringer er med i abonnementet så det vil komme en ny posisjon hver 4. time. Har bruker en Garmin SE+ enhet som er en tracker som også kan sende korte tekstmeldinger over Iridium satellittene. Vi har SSB/Kortbølgeradio ombord, men dette er ikke den mest pålitelige form for kommunikasjon så e-mail over SSB er ikke alltid like greit. Jeg hadde god suksess med dette over Atlanteren under ARC-2015, mail og GRIB filer hver dag, men det krevde endel arbeid, ikke rart det var en egen stilling ombord før.

Ruta vi skal seile er vist på kartet under, først gjennom Panamakanalen (dagen før jeg kommer), så ha Galapagos om babord (høy sannsynlighet for at vi stopper der etpar dager) og lande på Marquesas øyene. Ganske enkel navigering. Det blir ikke kryssing av hele Stillehavet så strekningen Marquesas til Australia får bli en annen gang. På den annen side er dette langs ekvator og den lengst mulige veien å krysse Stillehavet på.

Panamakanalen er jo en opplevelse i seg selv, det er jo sammen med Suezkanalen en av verdens mest berømte og trafikkerte kanaler, litt kjedelig at jeg ikke får vært med gjennom den). Akkurat nå er det ikke bestemt om vi skal anløpe Galapagos, men det tenderer til anløp. Dette er berømte øyer med både sjeldne fugler og skilpadder. Midt på ekvator men kaldt i sjøen forbi Humboldtstrømmen bringer kaldt vann fra syd, vanntemperatur under 28 grader gir ikke orkaner.

Vinden er som kjent viktig når man skal seile. Her er pilotkart for Mars, fram til Galapagos forventes variabel vind, men etterpå er den stort sett fra syd, sydøst og etter hvert rett øst. Styrken varierer, men ligger på 3 til 4 Beaufort, som er lett til laber bris.

Vi har stort sett strømmen med oss hele tiden. Den kalde Humbolt strømmen kommer opp til Galapagos og gjør vannet kjølig der selv om det ligger midt på ekvator. Etter Galapagos blir strømmen varmere og varmere, og gir oss noen ekstra NM per døgn, de grønne pilene og tallene på kartet over gir strømmen i NM/døgn, 20-30 betyr omtrent en knop ekstra fart.

Bilderesultat for pilot charts pacific

For å følge med på turen er det mulig å se på sporing via Garmin, følge med på Twitter, emneknagg #SY-Mera eller se hva hva jeg klarer å oppdatere på de få havnene vi anløper.

Tracking med Garmin - denne linken starter en side hos Garmin der posisjonen min logges hver 4. time. Det ser selvsagt mulig å følge S/Y Mera mens vi er nær land innenfor AIS rekkevidde på Marine Traffic også.